-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11501 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:13

اگر كسي در ماه مبارك رمضان به واسطهء آميزش با همسرش روزهء خود را افطار كند, تكليفش چيست ؟

اگر روزه دار به سبب فراموشي يا اجبار و اكراه در حال روزه جماع كند, روزه اش باطل نمي شود; البته اگر در وسط جماع يادش بيايد روزه دار است يا اكراه و اجبار برطرف گردد, فوراً بايد از آن حالت خارج شود; درغير اين صورت روزه اش باطل خواهد شد, هر چند كفّاره ندارد.(1)

از عبارت فوق استفاده مي شود اگر كسي در حال روزه به عمد و اختيار جماع كند, روزه اش باطل است و كفّاره دارد. نيز توجه شود اگر روزه دار به واسطهء ندانستن مسئله , كاري انجام دهد كه روزه را باطل مي كند ـ مثل جماع ـنمي توانسته مسئله را ياد بگيرد يا اصلاً متوجه مسئله نبوده است , روزه اش باطل نمي شود و كفاره ندارد, ولي اگرمي توانسته مسئله را ياد بگيرد امّا ياد نگرفته است , بنابر احتياط واجب روزه اش باطل مي شود و كفاره به گردنش مي آيد.(2)

(پـاورقي 1.توضيح المسائل مراجع , ج 1 ص 931 مسئله 1587

(پـاورقي 2.همان , ص 963 مسئله 1659

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.